Communicating with parents during the first office visit
The first paediatric office visit represents a crucial moment from a communicative point of view. The paediatrician needs to display his abilities, like the ability to get information, make questions, gather emotions, gratify parents’ competences, recognize the child, even if just a baby, as an interlocutor. He needs to be able to complete his own indications with his interlocutor’s, in order to establish a solid and valid relationship with the family. It is from the first consultation that the paediatrician becomes a real reference for the child’s health and a parents’ guarantee for appropriate information, efficacious prevention, care and correct behaviour.
La prima visita nell’ambulatorio pediatrico è un momento cruciale dal punto di vista comunicativo: essere curiosi e saper raccogliere le informazioni, saper formulare le domande, raccogliere le emozioni, riuscire a integrare le proprie indicazioni con quello che l’interlocutore ha in mente, gratificare le competenze genitoriali, riconoscere il bambino come interlocutore cui, anche se neonato, vale la pena di rispondere sono alcune delle abilità che il pediatra deve mettere in campo per facilitare la costruzione e il mantenimento di una solida e valida relazione con la famiglia. È dalla prima consultazione che il pediatra si afferma come referente concreto per la salute del bambino e come garante per i genitori di informazioni appropriate ed efficaci di prevenzione, cura e assunzione di comportamenti corretti.