Musical development in children
Starting from an overview on different aspects of the first musical perceptions and productions of children, this article describes a longitudinal study, the inCanto Research Project, involving children from the 6th month of prenatal life to the 6th year. This project is based on the hypothesis that all children show an early interest in music and can learn to sing in tune if they are surrounded by a musically rich and stimulating environment. 119 mothers have been involved during the last months before delivering and afterwards with their babies, in weekly encounters devoted to singing, listening and moving. Results show the consequences of this experience on children’s first musical manifestations.
Partendo dai risultati dei principali studi sulle prime percezioni e produzioni musicali dei bambini, l’articolo presenta i primi risultati del Progetto inCanto, una ricerca longitudinale, dal 6° mese della vita prenatale al 6° anno di vita del bambino, basato sull’ipotesi che tutti i bambini manifestino interesse per la musica fin dalla nascita e possano imparare a cantare correttamente, purché siano circondati da un ambiente familiare musicalmente ricco e stimolante. La ricerca è stata realizzata con 119 gestanti che hanno partecipato, durante gli ultimi mesi prima del parto e poi con i bambini, a incontri settimanali dedicati al canto, all’ascolto e al movimento. I risultati mostrano le conseguenze di questa esperienza sulle prime manifestazioni musicali dei bambini.