Child reading and attachment
The quality of parent-child relation has important cognitive consequences in different skills such as language development, child-book interaction and emergent literacy. A secure attachment appears to indirectly influence these abilities and competences, because it is a good predictor of the quality and quantity of parent-child interactions with written material. Particular attention should be given to the quality of parent child relation. Parents able to build up a solid relationship, thus allowing a secure child attachment, can easily ensure secure foundations for a suitable psychological development and adequate interests and abilities in emergent literacy.
La qualità del rapporto genitore-bambino ha importanti conseguenze a livello cognitivo, rilevabili in molte abilità del bambino, tra cui lo sviluppo del linguaggio, l’interazione con il materiale letterario e la comparsa della emergent literacy. Un attaccamento sicuro sembra influire indirettamente su queste capacità e competenze in quanto è un buon predittore di qualità e quantità delle interazioni con il materiale scritto che coinvolgono genitore e bambino; risulta importante porre l’attenzione sulla qualità del rapporto genitore-bambino in quanto genitori che strutturano una relazione che consenta al bambino un attaccamento sicuro, oltre a porre le basi sicure per un adeguato sviluppo psicologico, possono stimolare la nascita delle competenze nella emergent literacy, così come in altri campi.