Nourish the mind to nourish the body. How to involve parents in “Nati per Leggere” programme
The Authors propose different tools and methods for paediatricians in order to motivate parents to read aloud to their children. The idea is to strike root in parent’s mind that it is necessary to be nourishing parents, and therefore, in order to nourish the body, it is necessary to nourish the mind. Reading aloud by the parents inside a strong parent-child relationship is a stimulus for the child which can improve and bring to maturity his cognitive and affective abilities. Parents should be able to understand that a sense of well being takes origin from a mind’s well being. Reading aloud can have a fundamental role in this and makes the child able to a better understanding of his surrounding reality.
Gli Autori propongono ai pediatri alcuni strumenti e metodi, utilizzabili con i genitori dei bambini da loro assistiti per motivarli alla lettura ad alta voce. L’idea è legare al bisogno dei genitori di essere dei genitori “nutrienti”, e validare l’assunto che, per nutrire il corpo, è necessario, nutrire la mente. La lettura ad alta voce, inserita all’interno di una forte relazione genitori-figli diventa uno stimolo per il bambino, che può maturare le sue competenze affettive e cognitive. Il genitore deve essere portato a comprendere che il benessere psico-fisico del bambino origina dal benessere della sua mente. La lettura ad alta voce ha in questo una funzione fondamentale e gli permette di conoscere la realtà che lo circonda.