Early education and human development
The development and functioning of the human brain are influenced by early cognitive and emotional experiences, particularly in the first two years of life. This growing body of biological knowledge is supported by the results of interventions aimed at providing cognitive and emotional stimulation during the first years of life. These studies, which have been conducted in both developed and developing countries, show that the advantages obtained are important, particularly for children of uneducated parents, and are still evident in adult life. Efforts aimed to support the most disadvantaged since the earliest years of life are based not only on moral imperatives but also on our knowledge and understanding of human development.
Lo sviluppo e il funzionamento del cervello umano sono influenzati dalle esperienze emotive e cognitive precoci, in particolare nei primi due anni di vita. Questa crescente base di conoscenze biologiche trova corrispondenza nei risultati di interventi mirati a fornire stimoli cognitivi e relazionali nei primi anni di vita. Questi studi, condotti in Paesi sviluppati e in Paesi in via di sviluppo, dimostrano che i vantaggi delle stimolazioni precoci sono consistenti, soprattutto per i bambini di genitori con scarsa o nulla alfabetizzazione e si mantengono fino all’età adulta. La spinta ad aiutare i più svantaggiati a partire dai primi anni di vita ha quindi le sue basi, oltre che nei valori morali, nelle nostre attuali conoscenze e comprensione dello sviluppo umano.